Alexeï-Harlamoff/Nature morte aux roses

Alexeï Harlamoff (1840-1925)


Nature morte aux roses

1920

Référence : SL421

Huile sur toile
78 cm x 62 cm
Signé en bas à droite
Catalogue : HARLAMOFF Alexeï, catalogue raisonné : Olga SUGROBOVA-ROTH, Eckart LINGENAUBER, 2007 / n° 286, p. 272 (Pl. coul. 248, p. 273).
Zone Géographique : Europe

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Description

Œuvre peinte dans les années 1920. Alexei Alexeivitch Harlamoff (ou Alexej Harlamoff, Alexej Charlamoff) (1840-1925) est un peintre russe. Ses peintures sont signées « Harlamoff », qui doit être une transcription à la française adoptée lors de ses études à Paris (la transcription anglaise du russe est Kharlamov). Il naît au sein d’une famille de serfs le 18 octobre 1840 dans le village de Dyachevka près de Saratov sur la Volga. En 1850, ses parents sont affranchis. En 1854, il est auditeur libre à l’Académie impériale des Arts de Saint-Pétersbourg. Trois ans plus tard, il obtient une médaille d’argent de seconde classe pour un dessin. En 1862, il en obtient une autre dans la même catégorie pour un croquis et est embauché par le peintre d’histoire Alexei T. Markov. 1863 : Harlamoff obtient encore une médaille de première classe pour un dessin et une autre identique pour un croquis. 1865 : il présente sa peinture de grande taille, Ananias devant les apôtres, mais il échoue pour une médaille d’or de seconde classe. 1866 : il obtient une médaille d’or de seconde classe pour sa peinture Baptême des habitants de Kiev. 1868 : il achève ses études en gagnant une médaille d’or de première classe pour son Retour du Fils prodigue et on lui accorde d’aller étudier à l’étranger. 1869 : l’Académie impériale des Arts lui accorde de voyager à Paris en passant par l’Allemagne. 1870 : la tsarine Maria Alexandrovna achète une peinture de Harlamoff. En avril, il envoie sa première lettre à Saint-Pétersbourg. En septembre-octobre, il séjourne avec A. Bogolioubov, C. Huhn, and A. Lavezzari en Normandie et au sud des Pays-Bas. Il voyage à Bruxelles et Londres où il visite une exposition de maîtres anciens. En novembre, l’Académie des Arts lui commande une copie de La Leçon d’anatomie du Dr Tulp de Rembrandt, de sorte qu’il demeure à La Haye. 1871 : du printemps 1871 à l’automne 1872, il fait une copie de cette œuvre dans un dessin et une huile. L’été 1871, il retourne en Normandie. En novembre 1872, l’Académie impériale de Saint-Pétersbourg lui versera 1500 roubles pour sa copie de Rembrandt. 1872 : Harlamoff fait la connaissance de Bonnat et lui rend visite dans son atelier privé. Harlamoff reçoit une médaille de bronze à l’Exposition Universelle de Vienne. Mais le secrétaire de l’Académie des Arts, Peter F. Iseyev, rejette la demande de Bogolioubov de confier à Harlamoff un poste de professeur. Bogolioubov rapporte en décembre au conseil de l’Académie impériale des Arts le succès réel de Harlamoff guidé par Bonnat. 1874 : Harlamoff vit au 42 rue Fontaine. Il participe à l’exposition de printemps de l’Académie impériale des Arts. Mais le portrait du graveur Pozhalostin lui rafle le titre de membre de l’Académie. À partir d’avril, il rejoint les soirées « dessin » chez Bogolioubov au 95 rue de Rome. Ivan S. Tourgueniev le mentionne pour la première fois dans une lettre. Bogolioubov, le marchand parisien Goupil et le collectionneur moscovite Dimitri P. Botkine lui achètent des peintures. Harlamoff se lie à Tourgueniev et à d’autres artistes russes de Paris. Il est fréquemment invité à dîner par Louis Viardot et Pauline Viardot-Garcia au 50 rue de Douai, immeuble dont Tourgueniev occupe le dernier étage. En juin, Harlamoff fait le portrait du tsar Alexandre II à Bad Ems. Il va peut-être en Espagne pendant l’été. Puis il se rend à Veules-les-Roses et à Étretat. En octobre Tourgueniev note que le peintre a terminé le portrait de Pauline Viardot et reçoit 3000 roubles, ce qui porte le prix d’un portrait à 10.000 Fr. 1875 : en janvier, Harlamoff achève le portrait d’Elena Tretyakova en robe du soir. Il entame un portrait de Tourgueniev, fini en décembre. Durant cette période, il accepte aussi d’autres commandes. En mars, peut-être en Espagne. En mai, il expose au Salon les portraits des Viardot qui retiennent l’attention de la presse parisienne. Il déménage dans le dernier atelier d’Isidore Pils, 11 Place Pigalle. Il devient populaire auprès des marchands britanniques. Il passe le début de l’année 1876 en Russie. 1876 : la jeune soprane Félia Litvinne arrive de Saint-Pétersbourg pour prendre des leçons avec Pauline Viardot-Garcia. Tourgueniev achète à Bogolioubov La Bohémienne, peinture de Harlamoff. Harlamoff intègre la Société pour les expositions artistiques à l’Académie impériale des Arts. En mai, il expose au Salon les portraits de Tourgueniev et d’Alphonse Daudet. 1877 : Harlamoff et Tourgueniev se rendent à l’Académie impériale des Arts fin mai et début juin. Tourgueniev lui commande le portrait d’Alexandre F. Onéguine (Otto), bibliophile et collectionneur. Le 28 novembre (10 décembre du calendrier grégorien), Harlamoff devient l’un des membres cofondateurs de l’Association des Artistes russes pour l’entraide à l’étranger (Président : le prince Nikolaï A. Orlov, ministre russe à Paris ; à la tête du conseil d’administration, Bogolioubov ; secrétaire : Tourgueniev ; commissaire : le banquier Horace Guinzbourg). 1878 : Harlamoff expose en même temps ses peintures au Salon et à l’Exposition Universelle à Paris. Il obtient une médaille de seconde classe pour le portrait d’Onéguine. 1879 : Peter F. Iseyev lui demande de collaborer à la décoration de la cathédrale du Rédempteur à Moscou. Harlamoff est invité à exposer au Cercle de l’Union artistique (« Club des Mirlitons »), élitiste. Il voyage en Espagne. Pour la première fois, il participe comme exposant visiteur à l’Exposition d’Art itinérant en Russie. Ivan Kramskoï souligne l’importance pour Harlamoff de passer des expositions de la Société d’Art à l’Académie impériale des arts à l’Association des Expositions d’Art itinérant. Harlamoff fait le portrait du grand éditeur russe Andrei A. Krayevsky durant son séjour à Biarritz. 1880 : Harlamoff devient membre de l’Association d’Art itinérant. 1881-1882 : il présente 3 peintures à l’Exposition « All Russian » à Moscou. À Paris, la galerie Georges Petit projette une exposition d’artistes russes incluant Harlamoff mais elle ne se fera pas. 1883 : Mort de Tourgueniev. Harlamoff reçoit commande d’un portrait de Paul P. Demidoff, prince de San Donato, et de sa famille. Voyage à Florence. 1885 : Harlamoff soutient Bogolioubov dans son projet de fonder un musée à Saratov et lui donne la toile de L’Italienne au lézard. Harlamoff participe à la 5e Exposition de l’Association des Aquarellistes de Saint-Pétersbourg. 1886 : Sergueï M. Tretyakov recommande à son frère Pavel d’acheter pour sa galerie moscovite la Jeune Fille riant de Harlamof. 1888 : Bogolioubov suggère à Vladimir Stasov d’exposer le portrait de Tourgueniev par Harlamoff aux Expositions d’Art itinérant. Harlamoff participe à l’Exposition Internationale de Glasgow, où la reine Victoria est attirée par ses peintures. 1889 : Harlamoff fait partie du comité d’organisation de l’Exposition Universelle à Paris, où il présente 11 peintures. 1891 : Harlamoff organise le jubilé des 50 ans d’activité de Bogolioubov. À l’Exposition d’Art itinérant à Saint-Pétersbourg, la tsarine Maria Fedorovna achète un Portrait de Jeune Fille par Harlamoff. 1896 : après la mort de Bogolioubov, Harlamoff est nommé président de l’Association des Artistes russes pour l’entraide à l’étranger. 1900 : Harlamoff est fait Chevalier de la Légion d’honneur. Il expose à l’Exposition Universelle à Paris. Après une pause de 8 ans, il revient à l’Exposition d’Art itinérant. 1902 : il reçoit la médaille de Saint Vladimir (4e classe). 1903 : Harlamoff passe le printemps et l’été en Italie et en Suisse. 1909 : il prend un nouvel atelier, 57bis boulevard Rochechouart. 1911-1914 : il participe à des expositions de la galerie Lemercier à Moscou. 1922 : Félia Litvinne montre dans son salon parisien les œuvres de Harlamoff. 1925 : Harlamoff meurt le 10 avril dans son atelier. Félia Litvinne est sa seule héritière. Alexei Alexeievich Harlamoff (or Alexej Harlamoff - Alexej Charlamoff) (1840–1925) was a Russian painter. Harlamoff paintings are signed "Harlamoff", which may be a translation he learned while studying in Paris. This does not translate into the Russian language from English. One transliteration into English would be "Aleksei Alekseevich Kharlamov". Alexei Harlamoff was born into a family of serfs on 18 October in the village of Dyachevka near Saratov on the river Volga. In 1850 Harlamoff’s parents win their freedom. Harlamoff becomes a guest student in 1854 at the Imperial Academy of Arts in St. Petersburg. Three years later he was awarded a second class silver medal for a drawing. In 1862 Harlamoff was awarded a second class silver medal for a sketch, and he is enrolled with the history painter Alexei T. Markov. 1863 - Harlamoff is awarded again a first class silver medal for a drawing and a first class silver medal for a sketch. 1865 - Harlamoff presents his large scale painting Ananias before the Apostles, but he fails to win the competition for a second class gold medal. 1866 - Harlamoff is awarded a second class gold medal for his painting Baptizing of the Kiever. 1868 - Harlamoff completes his studies, he wins a first class gold medal for his Return of the Prodigal Son, and he is granted a scholarship abroad. 1869 - Harlamoff endowed with a scholarship from the Imperial Academy of Arts travels to Paris crossing Germany. 1870 - Tsarina Maria Alexandrovna buys a painting by Harlamoff. In April he sends his first letter to St. Petersburg. The fall of September and October he spends together with A. Bogoliubov, C. Huhn, and A. Lavezzari in Normandy and Southern Netherlands. He travels to Brussels and to London where he visits an exhibition of Old Masters. In November the Academy of Arts commissions him to copy Rembrandt’s Anatomy Lesson of Dr. Tulp. Harlamoff stays in The Hague. 1871 - From spring 1871 to fall 1872, Harlamoff copies The Anatomy Lesson of Dr. Tulp in a drawing and in oil. During the summer of 1871 he returns to Normandy. In November 1872 the Imperial Academy in St. Petersburg pays him 1,500 Rubels for the copy after Rembrandt. 1872 - Harlamoff makes Léon Bonnat’s acquaintance, and he visits Bonnat’s independent studio. Harlamoff is awarded a bronze medal at the Vienna Universal Exhibition. The conference secretary of the Academy of Arts, Peter F. Iseyev, rejects Bogoliubov’s request to grant Harlamoff a professorship. Bogoliubov reports in December to the council of the Imperial Academy of Arts on Harlamoff’s visible success under the guidance of Bonnat. 1874 - Harlamoff lives at rue Fontaine, 42. He takes part in the spring exhibition of the Imperial Academy of Arts. The portrait of the engraver Pozhalostin wins him the title of art academy member. From April onwards Harlamoff joins the drawing-evenings at Bogoliubov in rue de Rome, 95. Ivan S. Turgenev mentions Harlamoff for the first time in a letter. Bogoliubov, the Parisian art dealer Goupil and the Muscovite collector Dimitri P. Botkin purchase paintings by Harlamoff. Harlamoff socializes with Turgenev and other Russian artists in Paris. He is frequently invited for dinner to Louis Viardot and Pauline Viardot-Garcia in rue Douai 50 where Turgenev occupies the top floor. In June Harlamoff portrays tsar Alexander II. in Bad Ems. He possibly summers in Spain. Then he travels to Veules-les-Roses and Étretat. In October Turgenev notes that Harlamoff has completed the portrait of Pauline Viardot, for which he is remunerated 3.000 FFR, this leading to an increase of his fees for a portrait up to 10.000 FFR (approx. 3.000 Rubels). 1875 - In January Harlamoff completes the portrait of Elena Tretyakova showing her in an eveningdress. He starts a portrait of Turgenev, which he finishes in December. During this period he also accepts other commissions. The month of March he possibly spends in Spain. In May he exhibits at the Salon where the portraits of Pauline Viardot-Garcia and Louis Viardot draw the attention of the Parisian press. Harlamoff moves into the studio of the late Isidore Pils at Place Pigalle 11. He gains popularity with British art dealers. At New Years and beginning of 1876 he visits Russia. 1876 - The young soprano singer Félia Litvinne arrives from St. Petersburg. She starts taking lessons with Pauline Viardot-Garcia. Turgenev purchases directly from Bogoliubov a painting by Harlamoff called Gipsy Girl. Harlamoff joins the Society for Art Exhibitions at the Imperial Academy of Arts. In May he exhibits at the Salon the portraits of Turgenev and Alphonse Daudet. 1877 - Harlamoff and Turgenev visit the Imperial Academy of Arts in late May and beginning of June. Turgenev commissions Harlamoff to portrait the bibliophile collector Alexandre F. Onegin (Otto). On 28 November (10 December) Harlamoff becomes a founding member of the Association of Russian Artists for the Mutual Support and Benefaction Abroad (President : the Russian minister in Paris Prince Nikolai A. Orlov, chairman : Bogoliubov, Secretary :Turgenev, purser : the banker Horace Guinzbourg). 1878 - Harlamoff exhibits simultaneously his paintings at the Salon and at the Universal Exhibition in Paris. He is awarded a second class medal for his portrait of Alexander F. Onegin. 1879 - Peter F. Iseyev asks Harlamoff to collaborate decorating the cathedral of the redeemer in Moscow. Harlamoff is invited to exhibit at the elitist „Cercle de l’Union artistique" („Club des Mirlitons“). He travels to Spain. For the first time Harlamoff participates with his paintings as visiting exhibitor at the Itinerant Art Exhibition in Russia. Ivan Kramskoi emphasises the importance for Harlamoff switching from the Society for Art Exhibitions at the Imperial Academy of Arts to the Association of the Itinerant Art Exhibitions. Harlamoff portraits the prominent Russian publisher Andrei A. Krayevsky during his sojourn at Biarritz. 1880 - Harlamoff is accepted full member of the Association of Itinerant Art Exhibitions. 1881 - 1882 - Harlamoff shows this year three paintings at the All-Russian-Exhibition in Moscow. In Paris Galerie Georges Petit plans but does not implement an exhibition of Russian artists including Harlamoff. 1883 - Turgenev dies. Harlamoff is commissioned to portray Paul P. Demidoff, Prince of San Donato, and his family. He travels to Florence. 1885 - Harlamoff supports Bogoliubov’s plan to found a museum in Saratov bestowing to him a painting Italian Girl with a Lizard. Harlamoff participates at the V. Exhibition of the Association of Watercolour Artists in St. Petersburg. 1886 - Sergei M. Tretyakov recommends to his brother Pavel to purchase for his gallery in Moscow Harlamoff’s Girl Laughing. 1888 - Bogoliubov suggests to Vladimir Stasov to exhibit Harlamoff’s portrait of Turgenev at an Itinerant Art Exhibitions. Harlamoff participates at the International Exhibition in Glasgow, where Queen Victoria is attracted by his paintings. 1889 - Harlamoff becomes part of the organizing committee of the Universal Exhibition in Paris where he shows that year eleven paintings. 1891 - Harlamoff organizes the 50-year jubilee of Bogoliubov’s activity. At the 19th Itinerant Art Exhibition in St. Petersburg the tsarina Maria Fedorovna purchases a Portrait of a Young Girl by Harlamoff. 1896 - After Bogoliubov’s death Harlamoff is nominated chairman of the Association of Russian Artists for the Mutual Support and Benefaction with seat in Paris. 1900 - Harlamoff is appointed Chevalier of the Legion of Honour. He exhibits at the Universal Exhibition in Paris. After a pause of eight years he participates again at the Itinerant Art Exhibition. 1902 - Harlamoff is awarded the medal of St. Vladimir (4th Class). 1903 - Harlamoff spends spring and summer in Italy and Switzerland. 1909 - Harlamoff moves to his new studio, boulevard Rochechouart, 57bis. 1911-1914 - Harlamoff participates at exhibitions with Galerie Lemercier in Moscow. 1922 - Felia Litvinne shows in her salon in Paris the works of Harlamoff. 1925 - Harlamoff dies on 10 April in his studio, boulevard Rochechouart, 57bis. Felia Litvinne is his sole heir.

Provenance

Collection particulière, Russie.

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